Feedback

Achizitii publice – Parteneriate pentru inovare, serviciile publice de actualitate

04. martie 2016

Cu totii ne dorim servicii publice, cum ar fi sanatatea, educatia, stingerea incendiilor sau gestionarea deseurilor sa fie moderne si bine adaptate la nevoile in schimbare ale societatii. Pentru a incuraja inovarea in administratia publica, noile norme privind achizitiile publice vor imbunatati, in masura in care modernizarea se poate dezvolta in contracte publice. In cazul in care cumparatorii raman conservatori, intreprinderile nu vor fi incurajate, sau chiar nu le va fi permis, sa inoveze.

 

Noile optiuni pentru promovarea inovatiei in cadrul reformei achizitiilor publice includ:

 1. Parteneriat pentru inovare permite combinarea cercetarii si a achizitiilor

Astazi, o autoritate contractanta care doreste sa realizeze o procedura de achizitii care combina atat dezvoltarea, cat si achizitia se confrunta cu o multitudine de dificultati in structurarea unei competitii care nu incalca principiile egalitatii de tratament si transparentei. Noul parteneriat de inovare permite combinarea elementelor de dezvoltare si de achizitie adaptate la cerintele potrivite interesului public, cu norme specifice pentru a asigura un tratament egal si transparenta.

Procesul de parteneriat pentru inovare se desfasoara in trei etape:

Faza de competitiva are loc la inceputul procedurii, in cazul in care partenerul (partenerii) cel mai potrivit este selectat pe baza competentelor si abilitatilor sale. Contractele care stabilesc parteneriatul pentru inovare sunt atribuite prin utilizarea criteriilor de cel mai bun raport pret-calitate propus.

In faza urmatoare, partenerul (partenerii) va dezvolta solutie noua, in colaborare cu autoritatea contractanta. Aceasta faza de cercetare si dezvoltare poate fi impartita in mai multe etape, pe parcursul carora numarul de parteneri poate fi treptat redus, daca acestia indeplinesc criteriile pentru participare.

 

In faza comerciala, partenerul (partenerii) furnizeaza rezultatele finale.

Acest proces ar trebui sa fie utilizat numai in anumite cazuri, daca:

  • bunurile, lucrarile si serviciile care sunt cautate sunt inovatoare
  • exista intentia de a include atat dezvoltarea cat si achizitionarea in cadrul procedurii, cu conditia ca acestea sa corespunda nivelurilor de performanta si costurilor maxime convenite.

 2. Achizitiile publice inainte de comercializare permite achizitia de cercetare si dezvoltare

In timp ce normele privind parteneriatele pentru inovare, care acopera atat achizitia de cercetare cat si de dezvoltare (C & D) si volume comerciale de produse finale sunt stabilite in Directiva privind achizitiile publice, achizitiile publice inainte de comercializare se refera numai la achizitia de servicii de cercetare si dezvoltare in cazul in care autoritatea contractanta imparte riscuri si beneficii cu furnizorul de servicii de cercetare si dezvoltare. Aceasta este o exceptie de la aplicare a normelor privind achizitiile publice europene si directiva se refera in mod normal, la achizitia altor servicii de cercetare si dezvoltare.

Cu toate acestea, pentru achizitiile publice ulterioare a volumelor comerciale de solutii inovatoare, este utilizata o procedura separata de achizitii publice prevazute de directivele, cum ar fi procedura deschisa sau dialogul competitiv.

 3. Alte masuri pentru a stimula inovarea prin intermediul reformei achizitiilor publice

Exista mai multe prevederi noi pentru a incuraja companiile sa isi dezvolte capacitatea de inovare. Ele includ:

Toate procedurile de achizitii publice pot lua in considerare costul total al ciclului de viata al achizitiilor in cazul in care ofertele sunt in curs de evaluare si de atribuire licitatiilor inovatoare, mai multe puncte in lumina beneficiilor lor financiare pe termen lung.

Inovatia in domeniul serviciilor sociale si de sanatate poate fi realizata mai usor prin intermediul sistemului simplificat, care este mai flexibil decat contractele de servicii pentru alte scopuri.

Procedura de dialog competitiv a fost simplificata pentru proiecte deosebite din punct de vedere tehnic si complexe financiar.

Dispozitii specifice privind achizitiile transfrontaliere comune vor permite cumparatorilor din diferite tari ale UE sa faca achizitii comune. Agregarea cererii va face mai usoara impartirea riscurilor asociate cu proiectele inovatoare si ar trebui sa atraga mai mult capital de risc.

In general, valoarea inovatiei consta in rezultate imbunatatite pe care le obtine. O solutie inovatoare va fi mai atragatoare datorita calitatii sale superioare si / sau costuri mai competitive. Aceasta va optimiza operarea serviciilor publice prin integrarea de noi procese, tehnologii sau materiale.

Sursa: Comisia Europeana


licitatie-publica.ro, poate contine link-uri catre terti, site-uri partenere, dar nu poate fi tras la raspundere pentru continuturile postate de acestea si nu poate accepta nici o responsabilitate pentru ele.