Feedback

Achiziti publice – Instrument International de Achizitii, acces liber la pietele de achizitii publice din intreaga lume

03. februarie 2016

Noul instrument are drept scop descurajarea discriminarea intreprinderilor/ firmelor din UE pe pietele de achizitii publice ale unor terte tari.

Comisia Europeana a prezentat astazi o propunere revizuita pentru un Instrument International de Achizitii – un instrument de promovare a accesului liber la pietele de achizitii publice din intreaga lume. In timp ce UE este o economie deschisa, multi dintre principalii parteneri comerciali ai UE aplica practici restrictive care discrimineaza intreprinderile din UE. Pietele de achizitii inchise submineaza concurenta si transparenta, cresc costurile de bunuri publice si servicii pentru contribuabili si cresc, de asemenea, riscul de coruptie. Deschiderea pietelor din afara UE pentru intreprinderile europene ar conduce la economii publice, creand o situatie win-win pentru locuri de munca si crestere economica in UE si in tara licitatiei in cauza.

Cecilia Malmström, comisarul european pentru comert, a declarat: “Cred cu tarie ca un sistem comercial international deschis trebuie sa includa achizitii publice Deschiderea este buna pentru mediul de afaceri, buna pentru consumatori, si conduce la o utilizare eficienta a banilor contribuabililor, de asemenea, ajuta in lupta impotriva coruptiei. Aceasta noua propunere ne va oferi mijloacele pentru a arata ca ne-am angajat sa deschidem pietelor de achizitii publice la nivel global. “

Elżbieta Bieńkowska, comisarul european pentru piata interna, industrie, antreprenoriat si IMM-uri, a spus:. “Achizitiile publice din intreaga lume reprezinta o piata uriasa. Vrem intreprinderile din UE sa fie in masura sa aiba acces la aceasta piata in afara UE la fel de companii din afara UE sunt in masura sa beneficieze de piata noastra. Ceea ce facem astazi va deschide usile pentru afacerile noastre si a le permite sa concureze pe picior de egalitate. “

Noul instrument ar permite Comisiei sa initieze anchete publice in cazurile de presupusa discriminare a companiilor din UE pe pietele de achizitii. In cazul in care o astfel de investigatie ar gasi restrictii discriminatorii vis-à-vis de bunuri din UE, servicii si / sau furnizori, Comisia va invita tara in cauza sa se consulte cu privire la deschiderea pietei sale de achizitii publice. Aceste consultari pot avea loc, de asemenea, sub forma de negocieri privind un acord international. In ultima instanta, Comisia ar putea, dupa consultarea cu statele membre ale UE, se aplica noul instrument. Acest lucru inseamna ca ofertele constand in bunuri si servicii din tara in cauza ar fi, in comparatie cu alte oferte, considerate ca oferind un pret mai mare decat cel pe care le-au prezentat, astfel oferind bunurilor si serviciilor tarilor europene si “non-tinta” avantaj competitiv. Pentru a evita aplicarea acestui instrument, tarile terte trebuie doar sa inceteze astfel de practici discriminatorii.

Angajamentele existente ale UE – inclusiv in Acordul OMC privind achizitiile publice (AAP) si acordurile comerciale bilaterale – raman neafectate de aceasta initiativa. Pietele UE de achizitii publice sunt deschise pentru furnizorii straini si din ce in ce transparent: Tenders Electronic Daily (TED) baza de date a Comisiei care acopera oportunitati de achizitii publice in UE este acum, de asemenea, echipata cu un instrument gratuit de traducere, indepartand constrangerile de limba.

De asemenea, Comisia negociaza in prezent deschideri de piata cu unele dintre principalii parteneri comerciali ai UE, in contextul acordurilor de liber schimb sau in cadrul Organizatiei Mondiale a Comertului si se asteapta ca aceste negocieri sa conduca la deschideri de piata de fond, ceea ce face utilizarea viitoare a noului instrument vis-a-vis de aceste tari de prisos.

In plus, propunerea contine alte elemente pentru a se asigura proportionalitatea in realizarea obiectivelor sale, garantand ca acesta nu poate fi folosit ca un instrument pentru a proteja sau inchide pietele de achizitii publice din UE. Astfel:

–  in scopul de a evita un impact negativ asupra dezvoltarii, instrumentul propus nu se va aplica furnizorilor vis-à-vis de tarile dezvoltate mai putin dezvoltate sau vulnerabile, in curs de dezvoltare;
– nu se va aplica ofertelor facute de intreprinderile mici si mijlocii din UE, astfel incat sa faciliteze participarea acestora pe piata UE in domeniul achizitiilor;
– cererea va fi limitata la contractele peste un anumit prag;
– domeniul de aplicare al posibilei actiuni va fi directionat la ceea ce este considerat necesar: cererea poate fi limitata la anumiti furnizori din tara terta in cauza, precum si punerea sa in aplicare a unui grup select de autoritatile contractante in fiecare stat membru al UE.

Baza

Intreprinderile din UE sunt de multe ori obiectul unei discriminari atunci cand vanzarea produselor si serviciilor lor la institutiile publice din alte tari. Aceste restrictii afecteaza sectoare competitive ale UE, cum ar fi constructii, transport public, dispozitivele medicale, generarea de energie electrica si produse farmaceutice. Doar un sfert din piata anuala de achizitii din lume este deschisa concurentei internationale.

Strategii comerciale 2015 Comisia subliniaza necesitatea unei politici eficiente, care abordeaza noile realitati economice si puncte la necesitatea de a asigura conditii de concurenta echitabile in accesul pe piata, de asemenea, pentru achizitii. Strategia solicita, de asemenea pentru mai multe eforturi pentru a combate practicile corupte. Coruptia este o problema la nivel mondial si in special relevanta in cazul achizitiilor publice.

Eforturile UE de a depasi barierele comerciale existente sunt duble. Pe de o parte, UE include capitole privind achizitiile cuprinzatoare in acordurile de liber schimb pe care le incheie bilateral cu partenerii sai. De asemenea, se negociaza cu tarile care doresc sa adere la Acordul privind achizitiile publice al OMC (AAP) – de exemplu China si Australia – vizeaza aducerea mai multe tari in cadrul Acordului si sa-l aplice in cele din urma tuturor membrilor OMC.

Comisia, in luna martie a anului 2012, a facut prima sa propunere pentru crea stimulente pentru partenerii comerciali ai UE de a opta pentru o mai mare deschidere in domeniul achizitiilor publice. Propunerea de astazi aduce imbunatatiri initiativa initiala a Comisiei, permitand UE sa ia masuri proportionale si mai bine orientate – furnizarea de parghie in cadrul negocierilor, fara a inchide pietele UE sau fara a adauga o povara excesiva  autoritatilor contractante.

Pueti descarca propunerea aici:  Propunerea pentru un Instrument International de Achizitii.

Sursa: http://ec.europa.eu


licitatie-publica.ro, poate contine link-uri catre terti, site-uri partenere, dar nu poate fi tras la raspundere pentru continuturile postate de acestea si nu poate accepta nici o responsabilitate pentru ele.